środa, 23 marca 2011

Tradycja czy nowoczesność?

W dobie intensywnego rozwoju nowoczesnych technologii, nie jest niczym zaskakującym fakt, iż pewne rozwiązania zaczęto wykorzystywać w edukacji. Przykłady można mnożyć: tablice interaktywne, monitoring, dzienniki elektroniczne, rzutniki, strony internetowe szkół, telewizory... W tym miejscu nasuwa się pytanie - czy dla edukacji takie udogodnienia są niezbędne? Czy metamorfoza szkolnictwa pozytywnie wpływa na rozwój i kształcenie dzieci? Kwestie te wydają się nam bardzo wątpliwe.


Mimo, że nikt nie podważa użyteczności komputerów i Internetu, pojawiają się również głosy przeciwko ich zastosowaniu w kształceniu dzieci.

W dzisiejszych czasach biblioteki świecą pustkami. Dlaczego? Ponieważ wszelkie potrzebne informacje znajdziemy w Internecie. Z jednej strony jest to duże udogodnienie, jednak patrząc na tę sprawę bardziej obiektywnie widzimy, iż wpływa to negatywnie na rozwój młodego pokolenia. Dzieci rozleniwiają się, gdyż wszystko czego potrzebują, mają (za sprawą Internetu) na wyciągnięcie ręki. Kiedyś trzeba było wykazać się inicjatywą, by napisać zadane wypracowanie - przeczytać odpowiednią literaturę, po którą należało wybrać się do biblioteki. Dziś wystarczy włączyć komputer, skopiować wyszukany materiał, i - gotowe. Część uczniów nie czyta nawet treści danej pracy. Ich wyobraźnia, umiejętności składnego wypowiadania się, analizy i syntezy informacji - w ogóle się nie rozwijają. Kolejnym negatywnym następstwem korzystania z komputerów jest szerząca się wśród uczniów dysortografia i dysgrafia. Dziś, gdy większość prac należy oddać nauczycielowi drogą mailową bądź w formie druku, młodzież nie ma szans na opanowanie poprawnego pisania, gdyż wszystkie błędy są automatycznie poprawiane. Częste korzystanie z komputerów powoduje też konsekwencje zdrowotne. Obecnie wady wzroku i postawy stały się wśród dzieci prawdziwą plagą.

Coraz bardziej popularnym urządzeniem, zwłaszcza w szkołach podstawowych, staje się tablica interaktywna. Również co do jej pozytywnego wpływu mamy pewne wątpliwości. Nie dość, że tego typu sprzęt jest niezmiernie drogi (od 4 tys. wzwyż - szczegóły tutaj) oraz męczy wzrok dzieci, to do jego użytkowania potrzebne są dodatkowe umiejętności nauczyciela, a także poświęcenie większej ilości czasu przed lekcją, do przygotowania całego zestawu.
Kolejnym nowoczesnym 'udogodnieniem' są elektroniczne dzienniki. Miały one odciążyć nauczycieli, jednak nie jesteśmy pewne, czy spełniają swoje zadanie. Najistotniejszym problemem związanym z użytkowaniem takich dzienników, jest ryzyko awarii systemu - w tej sytuacji, wszystkie oceny mogą ulec skasowaniu. Możliwe jest też włamanie się do bazy danych. Nauczyciele skarżą się dodatkowo na trudności w obsłudze dziennika - jest to z pewnością spowodowane niedoskonałościami całego programu.


Oprócz kształcenia intelektualnego, należałoby również poruszyć temat rozwoju emocjonalnego dzieci i młodzieży. Niestety - i w tym przypadku nowoczesne technologie wywierają jedynie szkodliwy wpływ. Blogi, czaty, gry on-line - to dzisiejsze podwórko, plac zabaw i boisko do gry w piłkę. Dlaczego w pogodny, wiosenny dzień, widzimy na dworze tak mało dzieci? Gdyż te atrakcje zostały wyparte przez KOMPUTER. Jest to zjawisko zatrważające, bowiem nasze pociechy coraz rzadziej potrafią wymyślać twórcze, wykorzystujące wyobraźnię zabawy 'w realu',  a coraz częściej zatracają się w rzeczywistości wirtualnej. Młodzieży także łatwiej jest podzielić się swoimi przeżyciami i uczuciami na blogu lub portalu społecznościowym, niż opowiedzieć o wszystkim swoim przyjaciołom podczas kawy czy spaceru. W niektórych przypadkach może dojść nawet do uzależnienia. Wówczas niezbędna jest pomoc psychologa.

Czy Wy również zaczynacie tęsknić za tradycyjną szkołą? Zieloną tablicą, zapachem kredy, śmiechem dzieci bawiących się przed szkołą - bez komórek, Internetu i telewizorów w każdej sali?
Porównując wychowanków szkół dawnych i nowoczesnych, widzimy dużą różnicę. Mamy nieodparte wrażenie, że nowoczesne technologie, paradoksalnie odbierają dzieciom prawo do rozwoju intelektualnego i powodują zubożenie ich myślenia.

Pozdrawiamy.
:)

1 komentarz: