wtorek, 29 marca 2011

TABLICE KOPIUJĄCE I WIZUALIZERY

Czy kiedykolwiek miałeś problem w nadążeniu z pisaniem notatek podczas lekcji? Gubiłeś wątek bądź nie mogłeś się skupić? Takie sytuacje zdarzyły się uczniom i studentom z pewnością nie raz. W odpowiedzi na ich potrzeby, powstała TABLICA KOPIUJĄCA.
Urządzenie to umożliwia nanoszenie notatek przy użyciu tradycyjnych markerów suchościeralnych, a następnie zeskanowanie naniesionej treści i zapisanie jej na przenośnej pamięci USB, czy też wydrukowanie.

















Lekcje można urozmaicić poprzez współpracę tablicy i WIZUALIZERA, który umożliwia obserwację małych obiektów i zjawisk mikroskopowych na dużym ekranie, a także bezpośrednią analizę i zapisywanie notatek na wyświetlonym obrazie.Wszystkie cenne eksponaty mogą zostać powiększone i pokazane uczniom w tym samym czasie.


Więcej informacji o tablicach  kopiujących oraz wizualizerach znajdziecie tutaj: http://www.multimediawszkole.pl/tablice_kopiujace

Pozdrawiamy! :)

środa, 23 marca 2011

Tradycja czy nowoczesność?

W dobie intensywnego rozwoju nowoczesnych technologii, nie jest niczym zaskakującym fakt, iż pewne rozwiązania zaczęto wykorzystywać w edukacji. Przykłady można mnożyć: tablice interaktywne, monitoring, dzienniki elektroniczne, rzutniki, strony internetowe szkół, telewizory... W tym miejscu nasuwa się pytanie - czy dla edukacji takie udogodnienia są niezbędne? Czy metamorfoza szkolnictwa pozytywnie wpływa na rozwój i kształcenie dzieci? Kwestie te wydają się nam bardzo wątpliwe.


Mimo, że nikt nie podważa użyteczności komputerów i Internetu, pojawiają się również głosy przeciwko ich zastosowaniu w kształceniu dzieci.

W dzisiejszych czasach biblioteki świecą pustkami. Dlaczego? Ponieważ wszelkie potrzebne informacje znajdziemy w Internecie. Z jednej strony jest to duże udogodnienie, jednak patrząc na tę sprawę bardziej obiektywnie widzimy, iż wpływa to negatywnie na rozwój młodego pokolenia. Dzieci rozleniwiają się, gdyż wszystko czego potrzebują, mają (za sprawą Internetu) na wyciągnięcie ręki. Kiedyś trzeba było wykazać się inicjatywą, by napisać zadane wypracowanie - przeczytać odpowiednią literaturę, po którą należało wybrać się do biblioteki. Dziś wystarczy włączyć komputer, skopiować wyszukany materiał, i - gotowe. Część uczniów nie czyta nawet treści danej pracy. Ich wyobraźnia, umiejętności składnego wypowiadania się, analizy i syntezy informacji - w ogóle się nie rozwijają. Kolejnym negatywnym następstwem korzystania z komputerów jest szerząca się wśród uczniów dysortografia i dysgrafia. Dziś, gdy większość prac należy oddać nauczycielowi drogą mailową bądź w formie druku, młodzież nie ma szans na opanowanie poprawnego pisania, gdyż wszystkie błędy są automatycznie poprawiane. Częste korzystanie z komputerów powoduje też konsekwencje zdrowotne. Obecnie wady wzroku i postawy stały się wśród dzieci prawdziwą plagą.

Coraz bardziej popularnym urządzeniem, zwłaszcza w szkołach podstawowych, staje się tablica interaktywna. Również co do jej pozytywnego wpływu mamy pewne wątpliwości. Nie dość, że tego typu sprzęt jest niezmiernie drogi (od 4 tys. wzwyż - szczegóły tutaj) oraz męczy wzrok dzieci, to do jego użytkowania potrzebne są dodatkowe umiejętności nauczyciela, a także poświęcenie większej ilości czasu przed lekcją, do przygotowania całego zestawu.
Kolejnym nowoczesnym 'udogodnieniem' są elektroniczne dzienniki. Miały one odciążyć nauczycieli, jednak nie jesteśmy pewne, czy spełniają swoje zadanie. Najistotniejszym problemem związanym z użytkowaniem takich dzienników, jest ryzyko awarii systemu - w tej sytuacji, wszystkie oceny mogą ulec skasowaniu. Możliwe jest też włamanie się do bazy danych. Nauczyciele skarżą się dodatkowo na trudności w obsłudze dziennika - jest to z pewnością spowodowane niedoskonałościami całego programu.


Oprócz kształcenia intelektualnego, należałoby również poruszyć temat rozwoju emocjonalnego dzieci i młodzieży. Niestety - i w tym przypadku nowoczesne technologie wywierają jedynie szkodliwy wpływ. Blogi, czaty, gry on-line - to dzisiejsze podwórko, plac zabaw i boisko do gry w piłkę. Dlaczego w pogodny, wiosenny dzień, widzimy na dworze tak mało dzieci? Gdyż te atrakcje zostały wyparte przez KOMPUTER. Jest to zjawisko zatrważające, bowiem nasze pociechy coraz rzadziej potrafią wymyślać twórcze, wykorzystujące wyobraźnię zabawy 'w realu',  a coraz częściej zatracają się w rzeczywistości wirtualnej. Młodzieży także łatwiej jest podzielić się swoimi przeżyciami i uczuciami na blogu lub portalu społecznościowym, niż opowiedzieć o wszystkim swoim przyjaciołom podczas kawy czy spaceru. W niektórych przypadkach może dojść nawet do uzależnienia. Wówczas niezbędna jest pomoc psychologa.

Czy Wy również zaczynacie tęsknić za tradycyjną szkołą? Zieloną tablicą, zapachem kredy, śmiechem dzieci bawiących się przed szkołą - bez komórek, Internetu i telewizorów w każdej sali?
Porównując wychowanków szkół dawnych i nowoczesnych, widzimy dużą różnicę. Mamy nieodparte wrażenie, że nowoczesne technologie, paradoksalnie odbierają dzieciom prawo do rozwoju intelektualnego i powodują zubożenie ich myślenia.

Pozdrawiamy.
:)

sobota, 19 marca 2011

E-learning, czyli szkoły on-line

E-learning to nauczanie na odległość z wykorzystywaniem technik komputerowych, głównie Internetu.
E-learning jest coraz częściej stosowany zarówno na płaszczyźnie tradycyjnej edukacji, jak i w świecie biznesu. Według amerykańskich analityków rynku, w firmach, w których zastosowano rozwiązania e-learningu i zarządzania wiedzą, czas szkoleń zredukowano o 70 %, koszty podróży o 50 %, a równocześnie liczba przeszkolonych pracowników wzrosła o 25 %.

Nauczanie on-line jako alternatywa dla szkoły powszechnej.
Czy taka nauka odnosi sukcesy? Otóż szkoły internetowe to bardzo dobre rozwiązanie dla osób , które z różnych przyczyn nie mogą wychodzić z domu. Są pomocne nie tylko dla osób niepełnosprawnych fizycznie ale również dla osób dotkniętych chorobą, która uniemożliwia im normalne funkcjonowanie. Dzięki takim szkołom (dzięki lekcjom on-line), można zdobyć upragniony tytuł albo maturę.

Część osób krytykuje e-learning, ponieważ brakuje w nim bezpośredniego kontaktu z nauczycielem czy rówieśnikami. Większa część zwolenników e-learningu uważa, że taka krytyka jest bezpodstawna, gdyż relacje międzyludzkie można rozwijać w inny sposób, np. za pomocą programów audio, wideo, jak również za pośrednictwem czatów, poczty elektronicznej itp.Oczywiście rozwiązania te nigdy nie zastąpią prawdziwych kontaktów, ale mogą być ich czasowym zamiennikiem.



Pozdrowienia,
M.

piątek, 18 marca 2011

Interaktywny Plac Zabaw

W ramach projektu "Przedszkole mediów", opracowanego przez Centrum Sztuki WRO, w 2008 roku powstał pomysł Interaktywnego Placu Zabaw. Jest to zabawa skierowana przede wszystkim do przedszkolaków i uczniów najmłodszych klas szkoły podstawowej. Więcej informacji o tym przedsięwzięciu znajdziecie tutaj. Twórcy Interaktywnego Placu Zabaw zostali laureatami Nagrody Kulturalnej "Gazety Wyborczej" wARTo za rok 2008. 


Od tego czasu, placówki tego typu zaczęły powstawać w innych miastach, m.in. w Szczecinie, Warszawie, Toruniu czy Lublinie. Jest to wspaniała atrakcja dla maluchów, umożliwiająca im oswojenie się ze skomplikowanymi technologiami. Projekt ten wykorzystuje nowoczesne narzędzia medialne takie jak: kamera, komputer czy system detekcji ruchu. Interaktywne instalacje, zaaranżowane w formie swoistego laboratorium zmysłów, są niezwykle zajmujące dla młodych odkrywców. Wprowadzają ich wręcz w magiczny świat, przepełniony kolorem, światłem, fakturą i perspektywą. 

Wystawa Interaktywnego Placu Zabaw zorganizowana w Lublinie, przyciągnęła wielu uczestników. Odbyła się ona w dniach od 2 września do 10 października 2010 roku w Warsztatach Kultury. Więcej na jej temat opowie Małgorzata Gawlik, asystentka d/s realizacji projektów WRO: 


Z niecierpliwością czekamy na kolejną edycję wystawy w naszym Trójmieście! (pierwsza wystawa w Gdańsku odbyła się w 2008 roku)

Pozdrawiam,
Asia :)

środa, 16 marca 2011

Komputer a oczy

Pisałyśmy już wcześniej o wielu szkodliwych aspektach korzystania z nowoczesnych technologii, związanych z rozwojem psychicznym dzieci. Teraz chciałybyśmy nawiązać do bardziej przyziemnych problemów, jakie wiążą się z siedzeniem przed monitorem.

Kto z nas nie doświadczył przykrych konsekwencji długiego wpatrywania się w ekran? Do najczęstszych symptomów tzw. CVS (Computer Vision Syndrom) należą: ból oczu, suchość, pieczenie, niewyraźne widzenie, zaczerwienienie. Aby chronić nasze oczy przed promieniowaniem, dostępne na rynku są filtry antyodblaskowe, które minimalizują odblaski, zwiększające zmęczenie oczu, a także zwiększają kontrast i nasycenie kolorów.

Ważna jest też niezwykle higiena pracy przy komputerze. Promieniowanie komputera niszczy naturalną jonizację powietrza, przez co twarz człowieka przyciąga cząsteczki kurzu jak monitor. Wywołuje to często reakcje alergiczne i podrażnienie oczu, dlatego tak ważne jest wietrzenie pomieszczenia z komputerem. Zaleca się również częste przerwy w użytkowaniu komputera, aby wzrok mógł odpocząć. Ważną rzeczą jest też mruganie, w celu nawilżenia rogówki oka. Osobom noszącym okulary radzimy natomiast, aby zaopatrzyły się w szkła z antyrefleksami, które eliminują męczące i szkodliwe dla oczu odbicia światła od powierzchni szkieł, zwiększając tym samym komfort widzenia.

Asia:)
Źródła:
www.oko.info.plwww.przychodnia.pl

niedziela, 13 marca 2011

Nowe technologie - e-booki

Publikacje w formacie cyfrowym budzą wiele wątpliwości - dla jednych są nowoczesnym rozwiązaniem a innym nigdy nie zastąpią tradycyjnej książki. Zastanówmy się więc, jakie są wady i zalety tego rozwiązania.

Podstawową zaletą książek wydanych w formie elektronicznej są informacje oraz stały dostęp do nowości, które pozyskujemy niższym kosztem. Po drugie, gdy używamy e-booka i zastępujemy nim grubą książkę to w znacznym stopniu ograniczamy wycinkę drzew pod surowiec do drukowania gazet czy książek.

Poza tym, jeśli szukamy danego słowa czy zdania, dużo łatwiej jest to zrobić w wersji elektronicznej niż tradycyjnej. Dzięki temu, że często e-booki zajmują niewiele miejsca na dysku, możemy je gromadzić w dużo większej ilości niż tradycyjne książki, dużo łatwiej wyszukać, wykasować niepotrzebne czy nabyć nowe bez konieczności wychodzenia z domu.

Na czym można czytać e-booki? Podstawową formą czytania e-booków są komputery,  laptopy, ale także tablety (przenośne komputery osobiste).

Jednak nie ma róży bez kolców. Niestety e-booki, jak sama nazwa wskazuje, są związane z urządzeniami elektronicznymi, dlatego za wadę można uznać potrzebę energii elektrycznej. Poza tym, przy czytaniu oczy szybko się męczą, gdy patrzymy ciągle w ekran komputera. Przekłada się to na szybkość czytania- badania naukowe wykazały, że powoduje to jej spadek aż o 25%.

Strona z e-booki dla dzieci: www.ebook.pl

źródło: http://www.ebooki.draz.pl/


M. :-)

czwartek, 10 marca 2011

Jak ochronić dziecko przed szkodliwym wpływem wszechobecnych mediów?







Media towarzyszą nam w każdej chwili naszego życia. Oprócz tego, że dostarczają rozrywki i informacji, często też niestety szkodzą (zwłaszcza naszym dzieciom). Poprzez fakt, jak ogromne ilości negatywnych informacji przekazuje telewizja czy Internet, przedstawianych w dodatku często w sposób wulgarny i zdecydowanie nieodpowiedni dla oka i ucha małego dziecka, trzeba zastanowić się, jaki to ma wpływ na rozwój moralny naszych pociech.
Dobrze wiemy, jaką siłą perswazji operuje dziś Internet, reklama. Dzieci są niezwykle podatne na bodźce zewnętrzne, dlatego też często wzorują się na zachowaniach podejrzanych np. w telewizji. Media umożliwiają dzieciom nieograniczony dostęp do przykładów złego postępowania, pozbawionego zasad moralności i poszanowania godności drugiego człowieka. Tak naprawdę nie można wierzyć nawet bajkom, emitowanym na tematycznych kanałach telewizyjnych. Przykładem może być Cartoon Network, czy też Jetix, na których lecą kreskówki pozbawione jakichkolwiek reguł dobrego wychowania, a wypełnione w zamian przemocą i agresją. Oglądanie takich rzeczy w telewizji, powoduje głównie lęki, fobie i chęć zadawania bólu innym. Jak dowodzą badania, dzieci spędzają przeciętnie w ciągu tygodnia, ok. 20 godzin przed telewizorem. Do 18 roku życia młody widz obejrzy ok. 8 tysięcy filmowych morderstw i 10 tysięcy aktów przemocy.

Co zatem robić, aby uchronić psychikę naszych dzieci przed szkodliwym wpływem mediów? Oto kilka porad:
  1. Nie wstawiaj dziecku do pokoju komputera ani telewizora. Nie potrafi ono jeszcze odróżniać informacji dobrych od złych, dlatego powinno korzystać z tych urządzeń tylko i wyłącznie pod opieką rodzica.
  2. Nie włączaj dziecku telewizora w celu zajęcia go czymś. To, że będziesz mieć chwilę spokoju, nie jest dostatecznym argumentem. Zaproponuj mu wspólną grę planszową lub wyjście na świeże powietrze. Bardzo ważne jest, aby spędzić z naszym dzieckiem choćby pół godziny w ciągu dnia.
  3. Czytaj dziecku co wieczór przed snem. Pobudza to wyobraźnię, a także kształtuje zachowania społeczne, takie jak: solidarność, współczucie, życzliwość, empatię.
  4. Nie dopuść do sytuacji, by telewizor był ciągle włączony. Wybierz programy Cię interesujące oraz wyznacz godziny oglądania bajek (odpowiednich) dla dziecka.
Asia :)

wtorek, 8 marca 2011

Nowoczesne technologie a edukacja


Dziś trochę o wykorzystywaniu najnowszych technologii w edukacji.
Tablica interaktywna - wydaje się być bardzo dobrym rozwiązaniem w szkołach. Podłączona do komputera i projektora multimedialnego, może spełnić wiele nowych zadań dydaktycznych. Jej oprogramowanie jest łatwe w obsłudze i pozwala na sterowanie komputerem, odtwarzanie filmów z zewnętrznego urządzenie wideo, prowadzenie telekonferencji i realizację własnych scenariuszy pracy. Wszystkie czynności wykonuje się na tablicy za pomocą elektronicznego pisaka. Nauczyciel może w czasie lekcji, stojąc twarzą do uczniów, nie tylko pokazywać animacje, filmy, modele, rysunki i schematy, ale także nanosić na nie własne komentarze. Uczniowie zaś mogą na oczach całej klasy samodzielnie uzupełniać wykresy i tabele, rozwiązywać zadania, a wszystkie notatki zostają zapisane w pamięci komputera, w celu ich późniejszego odtworzenia czy wydrukowania.
„Powiesz – zapomnę, pokażesz – zapamiętam, przeżyję, doświadczę – zrozumiem.”.

Ogromną zaletą tablic interaktywnych jest lepsze przyswajanie i zrozumienie poznawanych problemów i faktów dzięki temu, iż oddziałują na wiele zmysłów. Stosowanie takich tablic wpływa na lepsze zainteresowanie materiałem ze strony uczniów, co w efekcie skutkuje lepszym zapamiętaniem danych informacji.
Dzieci mogą same uczyć się i rozwijać poprzez zabawę, grając na komputerze w gry edukacyjne. (np. http://www.edugames.pl/ )
Programy komputerowe oferują zwykle więcej możliwości niż książki czy filmy, ponieważ biernego uczestnika wydarzeń zmieniają w głównego bohatera, który aby akcja potoczyła się dalej, musi rozwiązać kolejne zadania.
Obserwuje się przejawy pozytywnego zachowania dzieci podczas pracy przy komputerze. Najczęściej jest to: wyrażanie radości i zadowolenia z osiągniętego sukcesu, gotowość do podejmowania coraz to nowych wyzwań, cierpliwość.
Jednak nie łudźmy się i nie oczekujmy od dziecka, że samo będzie wiedziało kiedy odejść od komputera czy telewizora - to jest nasza rola, to my dysponujemy odpowiednia wiedzą i doświadczeniem. Korzystajmy z dobrodziejstw cywilizacji w sposób mądry i uczmy korzystać z tego nasze dzieci.

M. ;-)

środa, 2 marca 2011

Wpływ gier komputerowych na psychikę dziecka

Gry komputerowe to obecnie najpopularniejszy wśród dzieci sposób spędzania wolnego czasu. Mogą mieć one zarówno pozytywny, jak i negatywny wpływ na ich zachowanie. Gry oddziałują na wzrok i słuch dziecka,przez co zacierają różnicę między wyobraźnią a rzeczywistością. Dzieci chętnie naśladują pewne wzory postępowania obecne w grach komputerowych, a jest to niepokojące, w przypadku gdy zachowania te są agresywne. Gry mogą prowadzić do uzależnienia. Dochodzi też do zjawiska zwanego "flashback" polegającego na widzeniu tego, co się dzieje w grze, w świecie realnym. Należy też wspomnieć o fizycznych zagrożeniach wynikających z długiego przesiadywania przed komputerem (wady postawy, przemęczenie wzroku).
Z drugiej jednak strony, gry mają również pozytywny wpływ na rozwój dziecka. Pobudzają mianowicie wyobraźnię, rozwijają zainteresowania, umiejętności intelektualne, artystyczne i sportowe. Ponadto gry komputerowe silnie stymulują mózg, uczą szybkości reakcji i logicznego myślenia. Gry strategiczne uczą dziecko planowania, podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów. Gry sieciowe uczą współzawodnictwa z innymi oraz przewidywania zachowań oponenta. Gry są więc tematem kontrowersyjnym, ponieważ jak wszystko posiadają wady i zalety. Obowiązkiem rodziców jest pilnowanie, aby ich dzieci korzystały z najnowszej technologii mądrze oraz by czerpały z nich tylko pozytywne wartości.

Magda

źródło: gazeta.pl, miesięcznik PC Format, III 2009r, przemyślenia własne.


Trailer z filmu "Ben X"

Internet - dobrodziejstwo czy zagrożenie?


W dzisiejszych czasach, kiedy dostęp do Internetu mają prawie wszyscy i stał się on powszechnością, przyszedł czas na zastanowienie się, czy jest on naszym dobrodziejstwem, czy zagrożeniem? Jak mądrze z niego korzystać? Jak uchronić dzieci przed jego złym wpływem?
Pozytywne strony, to z pewnością: dostępność wszelkich informacji, możliwość odnalezienia wiadomości o wszystkim co nas interesuje, możliwość kontaktowania się z przyjaciółmi poprzez czaty, portale internetowe, pocztę elektroniczną, ogromne zasoby rozrywki (gry, muzyka, filmy) itd. Jednak na dzieci (i nie tylko), dla których Internet stał się nieodłącznym elementem zabawy, nauki i pracy, czyhają w nim różne zagrożenia. Dla osób jeszcze nieukształtowanych, które nie mają wyrobionego swojego zdania, swojej osobowości, Internet stanowi przerażająco duże niebezpieczeństwo. Dzieci i młodzież są niezwykle mocno podatni na wpływy pochodzące ze świata zewnętrznego. Jeszcze nie do końca wiedzą, co jest dobre, a co złe. Ciągle szukają swojego 'ja', dlatego tak łatwo jest ich oszukać, nakłonić do różnych rzeczy, skrzywdzić. Zagrożenia wynikające z korzystania z Internetu to m.in.: grooming (uwodzenie dzieci w Internecie), spam, szkodliwe treści zawierające przemoc, pornografię, wulgaryzmy, elementy psychomanipulacji, uzależnienie od komputera i sieci, wątpliwa wiarygodność niektórych źródeł internetowych. Dlatego właśnie tak ważne jest, by nie zostawiać dzieci samych, by nauczyć je rozpoznawania ryzyka związanego z Internetem i BEZPIECZNEGO korzystania z sieci. Z tej potrzeby ochrony dzieci przed szkodliwością nieograniczonego surfowania, powstał portal Sieciaki.pl oraz Dziecko w sieci.pl. Mają one za zadanie po pierwsze uświadomić rodziców, jak bardzo ich dziecko jest zagrożone, jakie konkretne niebezpieczeństwa na nie czyhają i co najważniejsze, jak się przed nimi bronić. Strona Sieciaki.pl - poznaj bezpieczny Internet, uczy z kolei dzieci, w jaki sposób mogą bezpiecznie korzystać z Internetu.
I na koniec mój apel do wszystkich rodziców: Nie zostawiajcie dzieci samych sobie! Pomóżcie im odnaleźć się w tej kolosalnej przestrzeni, jaką jest Internet! Nie pozwólcie, aby to komputer zawładnął ich życiem...

Pozdrawiam,
Asia

Źródła: www.sieciaki.pl; www.dzieckowsieci.pl; www.biomedical.pl/aktualnosci/dziecko-i-internet-zasady-korzystania-z-sieci-136.html